Thursday, January 3, 2008

LANGKAWI

Bertemu lagi kita dalam trip bersama team KKS. Seperti sedia maklum pada 27 Disember 2007, team KKS telah mengadakan trip ke Langkawi.

27 Disember 2007

Mula bertolak pada jam 7.00 pm di Komuter Serdang menghala ke KL Sentral (RM 1.70 sehala)..kemudian dengan menaiki keretapi KL-Butterworth-Hadtyai (RM 25/seat) menghala ke Alor Setar pada pukul 8.45 pm ..

perjalanan mengambil masa dalam lebih 8 jam..anda di nasihatkan menempah koc yang ada katil..(RM 40)..demi keselesaan badan anda..bila tiba di Butterworth, Pulau Pinang..akan berlaku pertukaran gerabak dan anda tidak perlu risau akan situasi ini. Sepanjang dalam keretapi ini, ada beberapa tempat yang boleh menarik perhatian anda sekiranya keretapi akan merentasi tasik di laluan Bukit Merah, keretapi melalui sepanjang terowong di laluan menghala Ipoh, merentasi sawah padi di laluan selepas Butterworth.

Anda juga dinasihatkan membawa bekalan makanan dan minuman ringan kerana kantin dalam keretapi boleh tahan juga harganya..

28 Disember 2007

Kami tiba di Hentian Alor Setar pada pukul 9.30 am. Kemudian kami mencari teksi sapu (RM 18), kemudian kami menghala ke Pekan Rabu untuk bersarapan..Jam 10.15 am kami menghala ke Jeti Kuala Kedah dan menaiki feri (RM 23/seorang/sehala) menuju ke Pulau Langkawi. Cuaca yang cerah dan hari yang tenang mengiringi pengembaraan kami ke Langkawi..perjalanan mengambil masa sejam sebelum tiba di Jeti Kuah, Langkawi.

Sampai di sana, pemilik-pemilik kereta sewa akan mengerumuni anda dan untuk pengetahuan harga sewa kereta sama harga sewa kereta kat KL. Sebelum membawa kereta sewa tersebut, pastikan anda memeriksa kondisi kereta termasuk enjin, keadaan tayar, lampu kereta, wiper, aircond..dan lain-lain yang dirasakan perlu agar biar berbaloi dengan perbelanjaan yang anda telah keluarkan. Harga kereta juga boleh di negotiate mengikut budi bicara masing-masing..hatta anda boleh berbicara loghat utara sekalipun..ahaha..

Jam 1.30 pm, kami menghala ke rumah mak usu qadir di Kelibang untuk homestay kami.

Kami tiba di sana pada jam 2.00 pm dan kami makan, berehat-rehat sebelum kami berjalan-jalan di area Pulau Langkawi.

Jam 3.00 petang, kami ke Gunung Machinchang untuk menaiki kereta kabel. Harga tiket kereta kabel (RM 25/orang tetapi jika warga negara Malaysia cuma RM 15/orang)..pengalaman menaiki kereta kabel memang marvelous..dengan keadaan kereta kabel yang hanya berpaut pada kabel dan keadaan tali kabel yang berayun-ayun..pastikan anda membawa rakan-rakan yang tidak terlalu hiper, jika tidak akan menyebabkan rakan anda yang mengalami aeroacrophobia akan bertambah kronik..

perjalanan dalam kereta kabel hanya mengambil masa selama 15-20 minit untuk tiba di puncak Gunung Machinchang. Di puncak Gunung Machinchang terdapat jambatan buatan manusia yang dibina 700 meter dari aras laut dan laluan jambatan tersebut sejauh 125 meter. Keadaan jambatan yang akan terbuai-buai apabila laluan angin melalui kawasan tersebut.

Di atas jambatan ini, anda akan menikmati panorama indah di sekitar Gunung Machinchang. Kemudian, kami turun sebelum pukul 5.oo pm dan menikmati kawasan kaki Gunung Machinchang..

terdapat zoo mini yang menempatkan haiwan eksotik, gerai makanan antarabangsa, landskap yang menarik serta gerai cenderamata di Oriental Village. Kemudian kami ke Pantai Pasir Tengkorak untuk skodeng awek topless panorama indah di sana..kemudian kami mandi-manda sebelum keluar dari sana pada pukul 7.00 pm. Dalam pukul 9.00 pm kami sampai ke homestay kami. Jam 11.00 malam, kami keluar pergi ke Pantai Cenang untuk tujuan berpeleseran. Aktiviti malam di sini sungguh meriah..ada aktiviti bbq, camp fire serta aktiviti bersantai bersama rakan-rakan overseas..sekumpulan penyanyi reggae menyanyikan lagu2 mendiang Bob Marley, yang kami rasakan yang kami ini di zaman hippies..sungguh cool. Kemudian kami makan-makan di gerai di situ sebelum pulang untuk beradu.

29 Disember 2007

Jam 10.00 am, kami mulakan operasi menawan persisiran pantai. Kami menghala ke Pantai Tanjung Rhu untuk bersiar-siar.

Kemudian, kami menuju ke Air Terjun Telaga Tujuh. Sampai di Air Terjun Telaga Tujuh, anda perlu trekking dengan keadaan jalan 35 darjah dalam 20-30 minit untuk tiba di puncak Air Terjun Telaga Tujuh.

Telaga Tujuh tidak begitu dalam (kedalaman hanya paras lutut) dan terdapat laluan air terjun di mana anda boleh mengelongsor dari satu tempat ke tempat lain. Difahamkan juga, ada sesetengah tempat di Telaga Tujuh ini, jika tersalah masuk, maka anda akan tembus ke lautan, jadi berhati-hati ye..!!. Walau apa pun, tempatnya amat sesuai untuk beromen berkelah dan di puncak Telaga Tujuh ini juga anda dapat melihat panorama yang indah. Anda juga dapat melihat kereta kabel yang sedang menaiki puncak Gunung Machinchang. Peraturan di puncak Telaga Tujuh perlu dipatuhi agar dapat mengelak kecelakaan. Kami kemudian bertolak dari Air Terjun Telaga Tujuh pada jam 5.00 pm menghala ke Pantai Cenang.

Pada jam 8.00 pm baru kami bergerak pulang ke homestay untuk makan malam dan merancang aktiviti yang seterusnya. Jam 11.00 malam, hanya Zaidi gomen, Wan, Nizo dan Qadir pergi ke Pantai Cenang untuk menonton perlawanan bola antara Arsenal lawan Everton di gerai yang ada siaran Astro. Kemudian Zaidi gomen dan Wan pergi ke Pantai Cenang pada jam 3.00 am, tetapi usaha diorang untuk tido di tepian pantai tidak kesampaian kerana ada orang call pasal nak balik tido kat homestay.

30 Disember 2007

Jam 10.00 am, kami membeli barangan untuk membuat BBQ. Di atas bantuan makcik kedai barangan dapur, kami berjaya mencipta marinated BBQ KKS..

Selesai kami memeram ayam untuk BBQ, kami kemudiannya menyantap makanan tengahari di Nasi Ayam Pak Ya di Pekan Kuah..

Jam 3.00 pm, kami plan untuk Island Hooping. Kami menyewa bot dengan Abang Kamal ( 013-4167749) untuk ke Pulau Kentut Kecil, ke tempat bagi makan Helang (eagle feeding) dan ke Pulau Dayang Bunting..

Di Pulau Kentut Kecil, kami berpeluang untuk membuat sun bathing sambil di temani oleh hot mom yang berambut Mars volta..kami kemudian snorkeling mengelilingi pulau tersebut. Di tempat makan helang pula, dapat melihat aktiviti helang menyambar kulit ayam yang telah disiat-siat oleh tekong bot. Namun mencampakkan kulit ayam ini tidak digalakkan oleh Jabatan Haiwan kerana telur yang dihasilkan oleh helang ini tidak mempunyai anak, malah helang tersebut akan malas nak cari makanan sendiri.

Kemudian kami ke Pulau Dayang Bunting, di sini Abang Kamal mencerita serba sedikit mengenai lagenda yang terdapat di Pulau Dayang Bunting secara amnya..lanjutan cheritera Langkawi..setibanya di sana, kami kena trekking dalam 10 minit untuk tiba di Tasik Dayang Bunting..

di sini telah disediakan aktiviti sukan air seperti kayak, bot kayuh dan platform untuk aktiviti terjun tiruk..nak dijadikan cerita betul, arip terjatuh ke tengah tasik setelah membuat stunt ala-ala mendayung gondola Itali ketika menaiki kayak. Kemudian Wan pula terjatuh sama setelah mendapati kayak mereka naiki sebenarnya dah bocor, kemudian Qadir yang berpasangan dengan Nizam pula sengaja terjun ke tengah tasik dengan alasan ingin menyelamatkan arip dan Wan (sebenarnya takde makna pun..hahah). Brader yang jaga kayak ni pula hanya menyelamatkan kayak yang bocor, manakala arip, wan dan qadir dibiarkan berenang bersendirian..ahahah.

jam 7.00 pm kami kembali ke jeti. Pukul 12.00 malam, kami mulakan aktiviti BBQ di Pantai Cenang. tension juga malam tu sebab kami memBBQ di tempat orang berkaraoke..orang yang menyanyi malam tu..haram sungguh nyanyian beliau..hahaha...Malam tu kami plan nak tido di tepian pantai, malangnya ade orang nak balik tido kat homestay jugak..adoihh..melepasla lagi..

31 Disember 2007

Jam 7.00 am, pagi itu hanya Wafi yang menghantar Nizo ke Jeti Kuah. Nizo kena balik pasal beliau akan bertugas di tempat baru (Technology Park Malaysia) pada 2 Januari 2008. Team KKS yang lain masih terbungkang lagi. Si Qadir pula tido sambil memegang kuih sarapan pagi..heheh..Nizo kemudiannya akan menaiki bas di Kuala Perlis pada pukul 9.00 am menghala terus ke KL. Jam 12.00 pm, kami bersiap-siap untuk berjalan-jalan di area Langkawi ini, tumpuan pertama kami di Barn Thai..

sebuah restoran ala thai yang terletak sejauh 100 meter dalam kawasan hutan paya bakau. Di sepanjang laluan tersebut, terdapatnya unggas² dan haiwan liar berkeliaran di dalam hutan bakau tersebut. di fahamkan bahawa Tun Dr Mahathir selalu makan di sini bersama keluarga beliau. Kemudian kami ke Air Terjun Temurun,

kami melihat tempat ini masih mengekalkan keadaan flora dan fauna semulajadinya..cuma mendukacitakan tempat ini tidak semeriah dulu kerana keadaan air terjunnya tidak berapa menarik, kecuali semasa musim hujan serta keadaan kemudahan awam yang tidak berjaga.. Kami kemudiaanya menghala ke Pantai Pasir Tengkorak untuk bermandi manda. Menurut ceritera penduduk tempatan, mereka percaya bahawa terdapat pusaran di lautan dan tengkorak2 mangsa terdampar di pantai ini. Oleh sebab itu digelar ini Pantai Pasir Tengkorak...tapi itu cerita dulu la..sekarang ni pantai ini indah, disediakan chalet untuk penginapan seisi keluarga, disediakan kemudahan bilik air dan surau. Panorama petangnya sungguh indah..jam 7.00 pm kami bertolak dan membersihkan diri di Air Terjun Temurun. Jam 9.00 malam, kami bertolak ke Dataran Lang, bagi menyaksikan malam Tahun Baru 2008. Persembahan kebudayaan dan artis menceriakan suasana sebelum Menteri Besar Kedah merasmikan Royal Golden Jubilee 2008

bersempena dengan countdown Tahun Baru. Persembahan bunga api serta awek-awek Langkawi yang baek memeriahkan suasana mata Team KKS...ahahaha..malam itu kami sangkakan sepi meleset sama sekali persembahan dari band Hujan memeriahkan team KKS terutama Qadir dan rakan² (siap request lagu "Lonely Soldier Boy") yang turut sama-sama sing along. Setelah tamat bersuka -ria, kami minum-minum dan makan kerang rebus di area Pekan Kuah sebelum pulang.

1 Januari 2007

Jam 10.00 a.m, kami ke Jeti Kuah untuk membeli tiket perjalanan balik (feri) dan membeli barangan cenderamata, barangan di Jeti Kuah mahal dan takde diskaun (kemut punya cashier). Kemudiannya, kami menuju ke Pekan Kuah untuk membeli sedikit cenderamata untuk di bawa balik. Untuk pengetahuan, barangan seperti coklat, pinggan mangkuk, barangan dapur dan kain boleh didapati dengan murah di Pekan Rabu ini, tempat lain walaupun duty free masih mahal juga disebabkan kos menyewa kedai. Jam 1.00 pm, kami kembali ke homestay dan packing barang. Kami team KKS ingin mengucapkan banyak² terima kasih diatas layanan first class Pak Usu Qadir dan sekeluarga

sepanjang kami menginap di homestay tersebut, tidak lupa pada Abang Kamal yang menyewa bot kepada kami dengan harga sewa bot yang amat berpatutan. Jam 2.00 pm, kami menghantar kereta sewa sebelum ke jeti Kuah. Kami menaiki feri pada jam 3.30 petang dan sampai ke Kuala Kedah sejam kemudian. Naik teksi sapu hingga ke stesen keretapi Alor Setar. Kami simpan barang di sana dan kami berjalan ke Pekan Rabu untuk makan petang. Jam 7.00 pm, kami mula menaiki keretapi dan tiba di Butterworth, Pulau Pinang..berlaku pertambahan gerabak keretapi..masa kami terbuang lebih 45 minit di sana sebelum meneruskan perjalanan terus ke KL Sentral. Jam 7.00 kami tiba di KL Sentral..kelihatan ramai orang sudah mula bekerja..berebut-berebut masuk ke Komuter..hingga Zaidi dan Qadir tertinggal train...macam sial..Jam 8.00 am baru sampai Serdang. Zaidi, Arip, Wafi dan Qadir kerja pada hari tersebut, manakala yang lain masih sambung cuti...ahh..kami kembali lagi kepada hikuk-pikuk dan pencemaran KL..