Thursday, December 9, 2010

LALUAN KE GUNUNG DATUK UNTUK GENG NAHAR


Untuk pergi ke sini ikut highway Utara-Selatan dan menuju ke Rembau, Negeri Sembilan. Ambil Exit 223 (Pedas/Linggi). Selepas tol masuk ke kiri di simpang-T.

Teruskan perjalanan anda sehingga anda berjumpa dengan satu bulatan(round-about). Ambil laluan kanan anda (pukul 3). Teruskan perjalanan sehingga berjumpa dengan traffic lights dipenghujung jalan.

Ambil laluan kanan dan teruskan perjalanan sehingga berjumpa dengan signboad ke kiri menunjukkan Gunung Datuk. Ambil laluan kiri dan teruskan perjalanan lebih kurang 4 KM. Akan ada satu simpang ke kiri dengan sinage Gunung Datok. Anda akan melalui kawasan pokok getah. Anda akan jumpa satu lagi simpang dan sila amik laluan kiri dan teruskan perjalanan sehingga anda berjumpa base camp Gunung Datok.

Apapun untuk mendaki gunung ini terdapat sedikit bayaran yang akan dikenakan iaitu bermula 1 Ogos 2003, Pejabat Daerah Rembau telah memberikan kebenaran kepada penduduk kampung untuk membuat kutipan yuran mendaki bagi maintain chalets dan kebersihan kawasan gunung ini. Selain tu mereka juga ada menyediakan chalets, sewa kanopi , kerusi, permit mendaki , insurance dan PA sistem.

Setakat ini bayaran untuk permit mendaki iaitu RM3.00 seorang dan Camping permit RM6.00 satu khemah (mungkin akan naik harga lagi)

hubungi:
Abd. Rahman bin Hj Idris
Taman Rekreasi Gunung Datuk
Kampung Batang Nyamor
71350 Kota,
Rembau, Negeri Sembilan
Telephone: 06-4382390
Mobile: 013-6182264

1 comment:

Unknown said...

Thanks bro for the direction