Tuesday, November 13, 2007

PERAK

8 November 2007

kali ni ramai tidak dapat join trip KKS ke Perak....kamu ni komited dengan tugasan agaknya..yeahh.. trip Perak ni boleh dikira success sebab trip yang kami pergi ni ikut budi bicara masing-masing...okeh ..nak dijadikan ceritanya ..kami mula bergerak dari Serdang dalam pukul 11.00 malam pada 7 November 2007...dan terus menghala ke Ipoh dengan menggunakan Honda City Biru milik hafdzuan..hehehe..kami asalnya mahu turun ke Ipoh, tetapi dah terlajak ke Kuala Kangsar...kemudian kami berpatah balik dan singgah sebentar ke terowong nak menghala ke Ipoh yang kamu selalu katakan itu...kami mengambil gambar di hadapan terowong tetapi malangnya dikejar oleh Plus Ronda di situ.

..adoih..kemudian kami ke Ipoh..round² di Bandar Ipoh pada malam hari..kelihatan di sekumpulan remaja India menari² dan bergembira merayakan Hari Deepavali..Kami kemudiannya singgah sebentar di Stesyen Keretapi Ipoh..bagi melihat sendiri kekukuhan struktur bangunan lama ini..

dan homestay di rumah makcik arip..(terima kasih kepada pakcik & makcik arip..dan juga kepada arip)

perjalanan di teruskan pada pukul 11.00 pagi, kami singgah di Tesco Ipoh untuk membeli barangan untuk BBQ di Lata Kinjang..pada pukul 12.30 tengahari..kami bergerak menghala ke Gua Tempurung..perjalanan mengambil masa selama 1 jam 30 minit melalui tol Gopeng (RM 3.70 dari Ipoh)...dalam perjalanan ke Gua Tempurung, terdapat trek untuk kegiatan lasak seperti motocross, 4x4 dan juga aktiviti outdoor lain juga disediakan. bayaran dikenakan jika nak masuk ke Gua Tempurung, mengikut pakej:

Pakej 1; Golden Flowstone Tour = RM 7, (8am - 7pm)
Pakej 2; Top Of The World = RM 9, (8am - 3pm)
Pakej 3; Top Of The World & River Adventure = RM 18, (8am-3pm)
Pakej 4; Grand Tour = RM 22, (8am - 3pm)

Gua tempurung yang panjangnya antara 1.5 hingga 2 km merupakan antara gua yang tertua di dunia dipenuhi pelbagai bentuk stalagtite dan stalagmite yang berusia lebih 2 juta tahun. diuruskan oleh kerajaan negeri perak, terdapat beberapa gerai makanan dan minuman, tandas dan bilik mandi (dikenakan bayaran), kawasan letak kereta dan bas yang luas, dengan pejabat mini serta pekerja-pekerja yang terdiri dari penduduk tempatan yang sepenuh masa menjadi tour guide. eksplorasi kami bermula pada pukul 3pm..(last trip)..pada masa ni team KKS cam biasa la ..buat kepala sendiri..trail dah disediakan..tetapi nak jugak guna jalan yang susah..ahahaha..di dalam ni memang view mengagumkan..


juga terdapat pelbagai aktiviti yang kami lakukan dalam gua tempurung ini..perjalanan kami tidak lama..kemudian kami keluar dari Gua Tempurung, menghala ke HUTAN Lipur Lata Kinjang (HLLK) Chenderiang yang terletak 38 km dari Tapah..mengambil masa 45 minit jika ikut Kapar..pastikan kamu tidak bawa kereta laju² dan pakai tali pinggang keledar kerana di sini banyak roadblock..kami tiba di Lata Kinjang pada pukul 6.30 ptg..pemandangan di situ memang marvelous...Ia mempunyai keistimewaan tersendiri iaitu dengan air terjun tujuh tingkat yang mempunyai ketinggian 850 meter serta terkenal sebagai air terjun tertinggi di Asia Tenggara.Bagi sesiapa sahaja yang memandu kereta melalui Lebuh Raya Utara- Selatan, pasti akan ternampak HLLK apabila melintasi Tapah, di mana keindahannya begitu terserlah dengan air terjunnya yang memutih arus seperti kapas. Ia dapat dilihat daripada jauh seolah-olah menggamit orang ramai singgah di situ untuk mandi-manda dan menikmati kesejukan airnya yang mencurah turun daripada gunung. Dengan dipagari oleh kehijauan hutan yang kaya dengan tumbuhan herba dan pokok pokok rendang yang menjadi payung untuk berlindung daripada cuaca panas,

HLLK merupakan destinasi yang boleh menenangkan jiwa dan menghilangkan kebosanan akibat keletihan bekerja. Lata tersebut menjadi tumpuan ramai iaitu daripada pelajar hingga kepada orang dewasa yang membawa keluarga masing-masing untuk berkelah, mandi-manda dan tidak kurang juga mengadakan perkhemahan dan mendaki gunung. dipuncak lata itu terdapat sebuah tasik yang menjana kuasa elektrik milik Tenaga Nasional Berhad (TNB). Di dalam tasik berbentuk kawah besar itu terdapat banyak ikan air tawar seperti ikan Kelah, Lampam Jawa dan Tongsan yang menjadi tumpuan kaki pancing ikan.Untuk sampai ke puncak lata, ia mengambil masa 40 minit dengan menyusur tepi tebing lata yang licin. Cuaca di sekitar lata itu pernah mencatat suhu tersejuk sehingga 5 celcius yang terasa menusuk tulang...kemudian kami mula bergerak dari situ pada pukul 7.30 mlm dan merancang ke Cameron Highland atas kehendak Qadir dan Ped...Kami sampai ke Cameron Highland pada pukul 10.00 mlm..kemudian kami menginap di Twin Peak Inn, Tanah Rata dengan bayaran RM 10 sekepala...setelah berehat..kami mula membuat BBQ di pondok RELA..(kerana hujan di luar)..ayam black pepper, 20 batang hot dog, 2 tin baked bean, 2 tin sardin dan 1 buku roti Gardenia menjadi habuan kami pada malam yang tengah sejuk dan hujan itu..aktiviti kami ini selesai pada pukul 1 pagi dan start tido...

9 November 2007

Keesokkan harinya.. pada pukul 7pagi..Ped, Wan dan Arip jungle trekking menuju ke Robinson Waterfall yang mengambil masa hanya 30 minit perjalanan. Keadaan cuaca sejuk dan hujan ketika itu tidak menyukarkan pergerakan mereka kerana mereka telah bersedia dengan memakai ponco..perjalanan balik bermula pada jam 10 pagi


dan singgah bersarapan teh dan Strawberry Scone di T-Cafe..

..kemudian kami menghala ke Brinchang untuk membeli sayuran, strawberry, jagung dan bunga segar untuk dimakan semasa perjalanan balik nanti. kemudian kami balik dan sampai di Serdang pada pukul 6.00 petang..



No comments: